فن / احداث نت

تامر حسني يفسّر سورة الكهف ويفاجئ الجميع!

  • 1/2
  • 2/2

السبت ، 12 اكتوبر 2024 الساعة 02:00 (أحداث نت/ بسمة أحمد)

فاجئ الفنان تامر حسني الجميع، وذلك بعدما قام بتفسير سورة الكهف عبر حسابه الرسمي بمواقع التواصل الاجتماعي.

الفنان تامر حسني شدد على ضروري فهم تفاسير الايات بشكل جيد، والحرص على تعليم الاولاد قصص الانبيا.

للخبر بقية في الأسفل.. ومن أخبارنا أيضاً:

أول تعليق من مهاء أحد بعد انتشار خبر زواج زوجها عليها بإمراة فائقة الجمال!

حان وقت الرحيل ياجماعة أنا خائفة أكثر منكم.. خبر هروب ليلى عبد اللطيف من لبنان يصدم الجمهور!!

أنا لا اريد تخويفكم لكن أنا أعلم أن مافات لم يكن شيئاً.. توقعات ميشال حايك الجديدة تسبب صدمة كبيرة عند الجمهور!

متى ستنتهي هذه الحرب ياليلى؟!.. العرافة العبقرية ليلى عبد اللطيف تفجر مفاجأة غير متوقعة!

شوق الموسوي تكشف تفاصيل صادمة عن حياتها.. وهذا ما فعلته شقيقتها مع طليقها

لايروح بالكم لبعيد مش حسـ ـن نصـ ـر الله.. ليلى عبد اللطيف تخرج عن صمتها وتحسم هوية الشخص الذي سيعود الى الحياة مجدداً ؟!

"الوضع خطـير وحساس".. الجمهور مصـدوم بعد انتشار خبر هروب ليلى عبد اللطيف من لبـنان !!

أنا احذركم الوضع خطير جدا.. الخبير العسكري فايز الدويري يفجر مفاجأة ويكشف كل ماسيحدث في الايام القادمة!

فنان شاب يثير ضجة كبير بشأن اعتزال عادل إمام ويضع حدَّا للشائعات

يارب استر الوضع مو مطمن.. ميشال حايك ينهار ويكشف كل الاسرار المخفية!

وعبر حسابه الرسمي بموقع التواصل الاجتماعي نشر تامر حسني منشور نص به قائلًا: جمعة مباركة على حبايب قلبي بمناسبة الجمعة وسورة الكهف العظيمة كنت بقرأها من شوية بجد فيها قصة عظيمة بين سيدنا موسى وسيدنا الخضر عليهم السلام، أنا عن نفسي بحبها أوي ونفسي كل اللي مش عارفها يعرفها ويفهمها أنا عارف إني أقل من إني اتكلم في حاجة كبيرة كده.

وتابع: وأنا بقرأها قولت أبقى أناني أوي لو الجمال ده كله والفهم والمعاني الرائعة دي موصلتهاش لإخواتي وخصوصًا إننا في عصر أحداثه كتيرة وبنشوف قدام عينينا حاجات أكبر من إدراكنا حاجات تخلينا نسأل ليه حصلت بخلاف عظمة كل حرف في القرآن الكريم، وفي سورة الكهف كلها والسورة فيها قصة بتتكلم عن عدم فهمك وإدراكك لكل قدر بيحصل ليك بتبقى شايف إنه شر وإزاي ربنا عملهولك عشان في خير من وراه أكبر بكتير لمصلحتك ولولا اللي هو شر من وجهة نظرك إنه حصلك مكنتش هتعلى وتنجح أكتر.

 

81ed3c56d1.jpg 

 

وأردف: يعني لو حد دخل حياتك واتسببلك في أذى نفسي أو مادي  لازم تثق إن ده حصل لمصلحتك  بس طبعًا تصبر وتقول الحمد لله من ثقتك في إن ربنا مش بيريد للإنسان غير الخير حتى لو الإنسان شاف إن اللي حصله ده مش خير بيكون عشان عدم مقدرته على الإطلاع على الغيب، وعشان إتأذى بجد وعشان تعب بجد بيشوف إن ده شر بس تخيل لما توصل من الثقة المطلقة في ربنا وإن عمرك ما تحط ربنا في موضع اتهام بإنه مش بيحبك أو إن أقداره غير عادلة، لازم تفهم إنه فعلًا عمل كده لمصلحتك هتلاقي مصلحتك بتيجي أسرع والبلاء يترفع عشان رضيت وصبرت وقولت أنا واثق فيك يا رب سامحني إدراكي قليل وعلمي قليل إني أفهم كل حكمتك بس أنا واثق في عدلك وواثق إنك بتحبني وهقول الحمد لله من أعماق قلبي.

واختتم قائلًا: قول هصبر بمنتهى الرضى وساعتها اتفرج على حياتك وهي بتتغير للأجمل وهتشوف اليقين وهو بيجيلك إنك كنت صح وإن ربنا كان في ضهرك ساعتها بيحميك وبينصرك رغم ألمك.

ملحوظة: مضمون هذا الخبر تم كتابته بواسطة احداث نت ولا يعبر عن وجهة نظر مصر اليوم وانما تم نقله بمحتواه كما هو من احداث نت ونحن غير مسئولين عن محتوى الخبر والعهدة علي المصدر السابق ذكرة.

قد تقرأ أيضا